logo

Jak działa serwis PensjoMetr?

Metodologia badania wynagrodzeń PensjoMetr.

Pensjometr.pl to strona internetowa, na której można uzyskać porównanie wynagrodzeń dla ponad 600 stanowisk pracy. Lista pozycji odzwierciedla rynek pracy w Polsce i jest stale aktualizowana.

Niniejsze badanie wynagrodzeń zostało utworzone w 2007 roku pod nazwą Merces.sk. Autorem metodologii pozyskiwania, zbierania i przetwarzania danych w ankiecie oraz ich oceny jest firma Alma Career Slovakia, s. r. o.. Ta sama metoda zbierania danych za pośrednictwem portali wynagrodzeń została uruchomiona także w Czechach (Platy.cz) i na Węgrzech (Fizetesek.hu), a także w innych 20 krajach i na międzynarodowym portalu Paylab.com.

Grupą docelową portalu są ludzie na rynku pracy, którzy chcą porównać swoje pensje oraz firmy, które dbają o sprawiedliwe wynagrodzenie swoich pracowników.

1. Dane wejściowe

Ludzie na rynku pracy mają możliwość porównania swoich zarobków z innymi pracownikami na tym samym stanowisku i w tym samym regionie. Osoba, która w kwestionariuszu stwierdzi, że przez co najmniej część czasu pracuje na wybranym stanowisku, staje się respondentem i otrzymuje bezpłatne wynagrodzenie porównując średnią z próbki referencyjnej. Próbka jest tworzona przez innych respondentów zgodnie z wypełnioną pozycją i regionem. Jeżeli respondent stwierdzi, że nie pracował na wybranej pozycji, nie jest on respondentem.

Dane każdego respondenta są ważne przez jeden rok i nie zakłócają wprowadzanych informacji. Wszystkie dane w ankiecie wynagrodzeń są anonimowe. Procedura gromadzenia i przetwarzania danych jest zgodna z dyrektywą GDPR w sprawie przetwarzania danych osobowych.

Polskie badanie wynagrodzeń gromadzi dane w ujęciu brutto, a respondenci są proszeni o wprowadzenie swoich wynagrodzeń w odniesieniu do pełnego obciążenia pracą. W związku z tym ankieta nie zawiera żadnych premii dla osób samozatrudnionych ani innych form obciążenia pracą.

2. Dane wyjściowe

Przed faktycznymi obliczeniami próbka danych jest "czyszczona". W pierwszej kolejności odfiltrowywane są wartości ekstremalne, takie jak pensja w wysokości 100 zł / miesiąc lub 10 mln zł miesięcznie. Drugim etapem czyszczenia bazy danych jest wykrywanie duplikatów kwestionariuszy i ekstremów. Ekstrema są zdefiniowane specjalnie dla poszczególnych pozycji w odniesieniu do regionu (region stołeczny, poza regionem stołecznym). Metodologia wykrywania ekstremalnych danych opiera się na przybliżonym oszacowaniu teoretycznego rozkładu położenia regionu w zależności od regionu.

Dane dotyczące wynagrodzeń z ankiet, które przeszły proces oczyszczania, wchodzą do zbioru danych dla modelu regresywnego.

3. Model regresywny

Badanie wynagrodzeń oblicza pensje całkowite i podstawowe za pomocą regresji ilościowej. Bierze pod uwagę powiązania między pozycjami, regionami, rozmiarami firmy, wykształceniem, praktyką i wiekiem. Ta sprawdzona metoda pozwala oszacować wynagrodzenie nawet przy małej liczbie respondentów w pożądanej próbce.

Model regresyjny oblicza wartości wynagrodzeń na stanowisku, o ile w zestawie danych znajduje się co najmniej 10 respondentów. Domyślnie badana jest liczba respondentów na danym stanowisku w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ale jeśli jest niższa, uwzględnia się również dane z ostatnich 24 miesięcy lub przypadek może wynosić 36 miesięcy.

Wyniki wynikające z modelu regresywnego wyróżniają te poziomy wielkości firmy:

 

  • małe (do 50 pracowników)
  • środkowy (51 - 249 pracowników)
  • duży (250 i więcej pracowników)

 

Dla poziomów edukacji wyróżniamy:

 

  • niższy niż ukończenie szkoły średniej, w której biorą udział również respondenci z ukończonym gimnazjum lub szkołą treningową
  • ukończenie szkoły średniej, w której biorą również udział pracownicy, którzy odbyli szkolenie po ukończeniu szkoły średniej
  • kształcenie uniwersyteckie, są to pracodawnicy o różnych poziomach wykształcenia uniwersyteckiego

 

Doświadczenie zawodowe w modelu regresywnym ma trzy poziomy:

 

  • młodszy (do 2 lat doświadczenia zawodowego)
  • średni (3 - 5 lat doświadczenia zawodowego)
  • senior (ponad 6 lat doświadczenia zawodowego)

 

4. W których przypadkach nie jest możliwe wyświetlenie wyników

Pomimo zastosowania modelu regresywnego, wyświetlanie informacji o płacach na określonej pozycji może nie być możliwe. Dzieje się tak w sytuacjach, w których jest zbyt mało respondentów, a zatem model regresywny ocenia oszacowanie wynagrodzeń jako niewiarygodne.

Porównując wynagrodzenie w takich przypadkach, użytkownik otrzymuje dokument, w którym dajemy mu wskazówki i wskazówki, jak negocjować wynagrodzenie. Użytkownik ma możliwość automatycznego porównania wynagrodzenia, gdy możliwe jest oszacowanie wynagrodzenia. Jedyne, co musi zrobić, to wprowadzić jego adres e-mail, na który wyślemy mu link do porównania wynagrodzeń.

5. Wydania dla ludzi

Podstawowe informacje z badania Pensjometr.pl to średnie krajowe wynagrodzenie na stanowisku. Po wypełnieniu kwestionariusza do porównania wynagrodzeń użytkownik dostaje bezpłatne porównanie wynagrodzeń - może to być oczekiwane lub rzeczywiste. Wyniki są wyświetlane bezpośrednio na stronie internetowej.

Każdy odwiedzający ma możliwość zakupu bardziej szczegółowej płatnej wersji danych wyjściowych, tzw. Raportu standardowego, który zapewnia bardziej szczegółowe porównanie wynagrodzeń w oparciu o medianę i kwartyle. Co więcej, ten wynik daje przegląd wynagrodzeń według doświadczenia zawodowego i wykształcenia, pokazuje względne dostarczanie niefinanicznych korzyści na określone stanowisko w odniesieniu do regionu. Informacja o korzyściach niefinansowych zostanie wyświetlona z co najmniej 10 respondentami w ciągu ostatnich 12 miesięcy w wybranej próbie.

Część płatnej wersji produktów dla ludzi to także porady i wskazówki, jak negocjować wynagrodzenie, przygotowanie do analizy SWOT pracownika itp. Cały raport Standardowy zawiera ponad 20 stron i jest odpowiedni dla tych, którzy otrzymują Gotowi na rozmowę kwalifikacyjną lub spotkanie z menedżerem, gdzie również będą negocjowane pensje.

Odpowiedzialna za zakupy i płatności za płatności przez telefon.

Zakupiona analiza wynagrodzeń osobistych jest wysyłana za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail odwiedzającego podany podczas składania zamówienia.

6. Wydania dla firm

W szczególności klienci korporacyjni otrzymują raport profesjonalny, który można zakupić online po wprowadzeniu podstawowych danych wymaganych informacji. Raport Profesjonalny uwzględnia nie tylko pozycję i region, ale także wymagania dotyczące doświadczenia zawodowego i wielkości firmy. Raport Profesjonalny podsumowuje podstawowy przegląd nagradzania na wybranej pozycji, ale w przeciwieństwie do Raportu Standardowego, także w odniesieniu do innych wybranych parametrów. Wyjścia pokazują wynagrodzenie podstawowe i całkowite, poza średnią wartością można zobaczyć rozkład wynagrodzeń poprzez wyrażanie podstawowych percentyle:

1. decile - 10% pracowników zarabia mniej niż podana wartość
1. kwartyl - 25% pracowników zarabia mniej niż podana wartość
mediana - połowa pracowników zarabia mniej / więcej niż podana wartość
3. Kwartyle - 25% pracowników zarabia więcej niż podana wartość
9. decile - 10% pracowników zarabia więcej niż podana wartość

Sytuację na rynku pracy można zwizualizować również na wykresie rozkładu respondentów w pasmach płac. Ten wykres pokazuje, jaki procent pracowników można znaleźć w jednym z 10 pasm wynagrodzenia dla wybranej próbki.

Raport profesjonalny zawiera również podstawowe percentyle łącznej pensji według indywidualnych wskaźników:

 

  • zgodnie z doświadczeniem zawodowym,
  • zgodnie z wykształceniem,
  • według regionów
  • w zależności od wielkości firmy
  • w zależności od wieku

 

i to zawsze w odniesieniu do innych wprowadzonych kryteriów.

Wszystkie powyższe informacje w raporcie profesjonalnym wynikają z modelu regresywnego. Za pomocą standardowych statystyk opartych na danych respondentów możemy obliczyć udział respondentów, którzy rozporządzają danymi świadczeniami niefinansowymi. Może to zostać wyświetlone, jeśli w próbce jest co najmniej 10 respondentów.

W ten sam sposób można ocenić, jaka część respondentów otrzymuje dany składnik wynagrodzenia: element zmiennej pensji, 13. pensja, roczne nagrody i jaka jest mediana wysokości tych składników wynagrodzenia. Wartości te można wyświetlić, jeśli w próbie jest co najmniej 5 respondentów, którzy biorą pod uwagę wybraną pozycję, region, doświadczenie zawodowe, wykształcenie i wielkość firmy.

Profesjonalny raport można kupić online za pośrednictwem PayU lub Paypal. W takim przypadku wynik PDF z raportem jest wysyłany automatycznie na adres e-mail podany w zamówieniu. Jeśli klient zażąda zakupu danego raportu z fakturą, cały proces eksportu raportu i wysłania faktury może potrwać do dwóch dni roboczych.

7. Narzędzie online dla firm

Klienci korporacyjni mają możliwość zakupu różnych pakietów usług pod nazwą Paylab. Zgodnie z przedpłaconą liczbą pozycji i czasem przewidzianym na pracę z narzędziem rozróżniamy:

 

  • PayLab 1 miesiąc
  • PayLab 5 miesięcy
  • PayLab Wielomiesięczny
  • PayLab Multi rok

 

Kupując jedną z tych usług, klient uzyskuje dostęp do narzędzia online, w którym może wyszukiwać dane dotyczące wynagrodzenia za pomocą dwóch modułów:

a) Porównanie wynagrodzeń
b) Wykrywanie wynagrodzeń

Wyjścia w obu modułach są takie same jak w Raporcie profesjonalnym. Porównując wynagrodzenie, system zaleca jednak modyfikowanie wynagrodzeń poszczególnych pracowników.

Wyjścia można zapisać do dalszej pracy z nimi lub mogą być eksportowane do plików PDF i XLS.

Aby zakupić dostęp do narzędzia online, skontaktuj się z [email protected].

8. Analiza niestandardowa dla firm

Ankieta Salda Pensjometr.pl umożliwia eksport danych na podstawie różnych kryteriów, często wykorzystywanych na potrzeby mediów. Zebrane dane i elastyczność systemu oferują możliwość dostarczania firmom różnych niestandardowych analiz dostosowanych do potrzeb firmy. Aby uzyskać informacje o takiej analizie, prosimy o kontakt z [email protected].

Wysoki ruch na stronie Pensjometr.pl i nasza metodologia zbierania danych są również wykorzystywane do analizy badań rynku dla różnych tematów z możliwością kierowania na określone grupy docelowe. Pracodawcy mają okazję spojrzeć na swoją działalność oczami innych ludzi, uzyskując w ten sposób cenne informacje niezbędne do podjęcia strategicznych decyzji w krótkim czasie. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę Paylab Data Research.


Badanie wynagrodzeń

Uzyskaj bezpłatne spersonalizowane porównanie wynagrodzeń.

Porównaj swoje wynagrodzenie